Το  Success Story των ελληνικών αεροδρομίων κατά τη φετινή τουριστική περίοδο

0

Του Γιάννη Ξιφαρά, Γενικού Γραμματέα Μεταφορών

Η φετινή θερινή περίοδος αποδείχθηκε εξαιρετική για την Ελλάδα, καθώς οι τουριστικές αφίξεις όχι μόνο επανήλθαν στα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά ξεπέρασαν τη χρονιά – ρεκόρ του 2019. Αυτή η επίδοση κατέστη εφικτή εν πολλοίς γιατί προηγουμένως, σχεδόν από τη λήξη της προηγούμενης χρονιάς, είχαμε φροντίσει να προετοιμάσουμε κατάλληλα τα αεροδρόμιά μας ώστε να μπορέσουν να διαχειριστούν αποτελεσματικά τον αυξημένο αριθμό των αναμενόμενων αφίξεων .

Η βελτιωμένη απόδοση της χώρας μας προκύπτει εμφανώς από τα στοιχεία της Eurostat, που αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που κατάφερε το διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρίου ‘22 να σημειώσει αύξηση των εισερχόμενων πτήσεων περί το +5%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κυμάνθηκε στο -15%. Την αμέσως καλύτερη επίδοση είχε το Λουξεμβούργο που σημείωσε +2% μόνο τον Αύγουστο. Οι δείκτες δε των υπόλοιπων κρατών – μελών ήταν κάθε μήνα αρνητικοί.

Παράλληλα, η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα που κατάφερε να πιάσει τον ευρωπαϊκό στόχο σε ότι αφορά στη μείωση των καθυστερήσεων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν καθόλου καθυστερήσεις. Αυτό εξάλλου δε θα ήταν εφικτό, εφόσον οι καθυστερήσεις στην αεροναυτιλία εμφανίζονται ως ένα ντόμινο που συνδέεται με όλα τα αεροδρόμια και τις χώρες που εμπλέκονται στην κυκλοφορία. Καθυστερήσεις υπήρξαν, λιγότερες όμως από το 2019, και ελάχιστες εξ αυτών οφείλονται στην ελληνική αεροναυτιλία.

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, λόγω της υπολειτουργίας των αεροδρομίων στη μετά-Covid εποχή, σημειώθηκε μπαράζ ακυρώσεων πτήσεων, μεγάλων καθυστερήσεων και επικράτησε χάος από χαμένες αποσκευές. Όσοι ταξίδεψαν στο εξωτερικό το διαπίστωσαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: μόνο ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διαχειριζόταν καθημερινά περίπου 1.000 επιπλέον χαμένες-καθυστερημένες αποσκευές, οι οποίες έπρεπε να παραδοθούν στους ιδιοκτήτες τους όπου και αν βρίσκονταν ανά τον κόσμο τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Με έξυπνη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων θέσαμε σε λειτουργία ένα μοντέλο πριμοδότησης των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας που είχαμε θεσμοθετήσει ήδη από το 2020. Με τη χρήση των κονδυλίων που πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες για τη χρήση του εναέριου χώρου δημιουργήσαμε ένα μοντέλο υπεραπόδοσης. Συνεπώς, ενισχύσαμε τις δυνατότητές μας χωρίς να επιβαρύνουμε τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ την ίδια στιγμή, οι αεροπορικές εταιρείες είχαν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και τις λιγότερες καθυστερήσεις.

Αξιοποιήσαμε λοιπόν τις διαθέσιμες ανθρωποώρες των ελεγκτών, αναδιοργανώνοντας τον τόπο και τον χρόνο τους ανάλογα με την αιχμή της κυκλοφορίας. Με στοχευμένες παρεμβάσεις ξεκλειδώσαμε τα σημεία που αποτελούσαν bottleneck στο σύστημα και προκαλούσαν ντόμινο καθυστερήσεων. Ως αποτέλεσμα, πετύχαμε την κατά τόπους αύξηση της μεταφορικής ικανότητας μέχρι και 27% και παράλληλα το ξεμπλοκάρισμα του συνόλου του ελληνικού εναέριου χώρου.

Πέρα όμως από τις αλλαγές που έγιναν εκτάκτως για τη φετινή σεζόν, έχουμε μπροστά μας τη συνολική αναδιοργάνωση της αεροναυτιλίας που περνά μέσα από την ψήφιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου για το σύνολο της λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων και την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού.

Διαθέτοντας την απαραίτητη τεχνογνωσία και έχοντας σαφώς ολοκληρωμένη εικόνα για τις παρεμβάσεις που χρειάζονται, προχωράμε σταθερά και μεθοδικά στη δημιουργία ενός κλάδου πρότυπο στα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.