Το χρονικό της τραγωδίας στα Τέμπη

0
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, με τους δεκάδες νεκρούς, απόρροια λαθών και παραλείψεων, φυσικών ή μη προσώπων, είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στη χώρα μας.

 

Ώρα 23:21, λίγη ώρα πριν ξημερώσει Μάρτης, μόλις έξω από το χωρίο Ευαγγελισμός μερικά χιλιόμετρα μετά τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, στο ύψος της κοιλάδας των Τεμπών, δύο αμαξοστοιχίες, μία επιβατική, η Intercity 62, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με μία εμπορευματική.

Η Intercity ξεκίνησε στις 7:22 από τον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών, μεταφέροντας περίπου 350 άτομα, κυρίως φοιτητές οι οποίοι επέστρεφαν από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας στα σπίτια τους.

Στον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Παλαιοφάρσαλου, έχει παρουσιαστεί πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση του δικτύου και η πρώτη ενημέρωση της Hellenic Train εστάλη στις 16:32

«Η αμαξοστοιχία IC 56 παραμένει στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου λόγω τεχνικού προβλήματος ενός καλωδίου της ηλεκτροκίνησης. Αναμένεται σημαντική καθυστέρηση», ενημέρωσε η εταιρεία.

Επιβάτες που χρησιμοποίησαν την αμαξοστοιχία επιβεβαίωσαν πως είδαν ένα καλώδιο να κρέμεται πάνω στο τρένο τη στιγμή που αυτό παρέμενε ακινητοποιημένο στον σταθμό. Λίγο αργότερα ακολούθησε και δεύτερη ανακοίνωση, ώρα 17:33.

«Λόγω του τεχνικού προβλήματος του καλωδίου ηλεκτροκίνησης, οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 56 θα εξυπηρετηθούν με λεωφορεία από τον σταθμό Παλαιοφάρσαλου, προς τον τελικό τους προορισμό».

Νέα ανακοίνωση της Hellenic Train

Ώρα 20:24

«H αμαξοστοιχία 2594 (Λάρισα – Θεσσαλονίκη ) έχει ακινητοποιηθεί λόγω τεχνικού προβλήματος κοντά στον σταθμό της Λάρισας. Αναμένεται σημαντική καθυστέρηση,

 Επίσης, η αμαξοστοιχία IC 63 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) λόγω τεχνικού προβλήματος παρουσιάζει καθυστέρηση στην αναχώρησή της».

Η πορεία προς τον θάνατο…

Η Intercity 62 φτάνει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λάρισας.

Πληροφορίες λένε, πως ο σταθμάρχης έδωσε το μοιραίο σήμα στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας Intercity 62, ώστε να συνεχίσει την πορεία του σε λάθος γραμμή.

Για περίπου 5,5 χιλιόμετρα που αντιστοιχεί σε περίπου 12 λεπτά τα δύο τρένα βρίσκονταν σε πορεία σύγκρουσης.

Ο σταθμάρχης, κατά την απολογία του, φέρεται να ισχυρίστηκε πως άλλαξε τα κλειδιά στον πίνακα και δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί δεν λειτούργησε. Ωστόσο, σύμφωνα με μαρτυρία, υπάρχει ένας πίνακας ο οποίος, ακόμα και στην περίπτωση που δεν λειτουργήσει το χειροκίνητο, βγάζει ειδοποίηση ότι δεν έχει γίνει η αλλαγή.

Τα εφιαλτικά δευτερόλεπτα και το ….«Πάμε και όπου βγει»

Ένας επιβάτης του μοιραίου τρένου ανέφερε ότι όταν το τρένο είχε σταματήσει με καθυστέρηση στο Παλαιοφάρσαλο, άκουσε τον μηχανοδηγό να λέει στον υπεύθυνο εισιτηρίων: «πάμε και όπου βγει».

Ένας άλλος επιβάτης της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο οποίος επέζησε κι αυτός από τον εφιάλτη, ανέφερε σε τηλεοπτική κάμερα:

Υπήρξε στην αρχή καθυστέρηση 20 λεπτά με μισή ώρα. Μετά μας λέει ο οδηγός για καθυστέρηση μίας ώρας […] λέει ότι υπάρχει σύγχυση στις γραμμές. Ακούμε δύο κοπέλες – δεν γνωρίζω πώς λέγονται οι βοηθοί – να αναζητούν τον προϊστάμενο. «Είναι πίσω;», διερωτήθηκαν ….Και σε ένα λεπτό, ακούμε ένα «μπαμ».

Μετά φωτιά, συντρίμμια, κραυγές 

Ο σταθμάρχης συνελήφθη από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισας, καθώς υπογράφηκε η έκθεση σύλληψης από τον εισαγγελέα, ο οποίος παρακολουθεί τις ανακρίσεις για την ανείπωτη τραγωδία έξω από τα Τέμπη.

Σύμφωνα με την Αστυνομία, είναι ηλικίας 59 ετών, και μεταξύ άλλων τον βαρύνουν κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ).

Στην απολογία του φέρεται να υποστήριξε ότι πάτησε κανονικά το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος. Στο πλαίσιο της δικογραφίας που σχηματίζεται από την ΕΛΑΣ έχουν δώσει ανωμοτί καταθέσεις και άλλοι δύο υπάλληλοι στην Τροχαία Λάρισας.

Παραιτήθηκε ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής

Ο Υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, επισκέφθηκε τον τόπο της τραγωδίας. Εμφανώς συγκινημένος λύγισε μπροστά στην κάμερα, τη στιγμή που έκανε αναφορά στα θύματα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

«Θα διερευνηθούν τα αίτια και τίποτα δεν πρόκειται να κρυφτεί κάτω από το χαλί», τόνισε αναφορικά με την απόδοση ευθυνών για την τραγωδία.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα, το γραφείο τύπου του Υπουργείου ανακοίνωσε την παραίτηση του Υπουργού.

«Μόλις τώρα γύρισα από το σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ο πόνος είναι ανείπωτος.

Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα.
Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά.

Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη.

Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα. Αναλαμβάνω την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος.

Μέσα από την καρδιά μου, εκφράζω για άλλη μια φορά την οδύνη μου και τη συμπαράστασή μου στις οικογένειες των θυμάτων».

 

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ζητά αυτεπαγγέλτως έρευνα για τη συμμόρφωση με τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας

Μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στην περιοχή των Τεμπών με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ξεκίνησε χθες τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας.

Η ΡΑΣ είναι φορέας που εποπτεύει την εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφαλείας (ΣΔΑ), τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Διαχειριστής Υποδομής (ΔΥ), δηλαδή ο ΟΣΕ και η Hellenic Train.

Στα  Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια. Οι διαδικασίες πρέπει να εφαρμόζονται από τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους. Σκοπός είναι η διασφάλιση της τήρησης όλων των κανόνων και απαιτήσεων ασφαλείας.

Τα Συστήματα αυτά αποτελούν τον οδηγό και το εργαλείο των προαναφερθέντων σιδηροδρομικών φορέων. Οι φορείς αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο.

Η ΡΑΣ θα εξετάσει την ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας από τον ΟΣΕ και τη Ηellenic Train AΕ. μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας.

Για την άμεση ολοκλήρωση της αυτεπάγγελτης έρευνας η Αρχή έχει ζητήσει, τόσο από τον ΟΣΕ όσο και τη Hellenic Train, όλα τα τεκμήρια και τα στοιχεία που θα βοηθήσουν την έρευνα που διεξάγει.

Κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ βρέθηκε στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων που χάθηκαν τόσο άδικα.

Ανακοίνωση από τον ΟΣΕ

«Σε μια στιγμή βαθιάς οδύνης για το χαμό δεκάδων συνανθρώπων μας είναι δύσκολο κανείς να βρει λόγια. Συλλυπητήρια σε όλους τους γονείς τους συζύγους, τους συγγενείς, τους συντρόφους  τους φίλους. Συλλυπητήρια σε όλη την Ελλάδα για την ανείπωτη τραγωδία. Πλέον το ελάχιστο που οφείλουμε, είναι να αποδοθεί πλήρης και απόλυτη δικαιοσύνη. Το πρώτο μέλημα όλων ήταν να διαχειριστούμε το τραγικό συμβάν στο πεδίο», ανέφερε ο ΟΣΕ στην ανακοίνωσή του.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.