Σταθερά τα κλιμάκια για τους ελέγχους στις πύλες εισόδου των χερσαίων συνόρων της χώρας
Μιχάλης Παπαδόπουλος, Υφυπουργός Μεταφορών
Με σταθερά κλιμάκια θα αντικατασταθούν τα υφιστάμενα μικτά στις πύλες εισόδου των χερσαίων συνόρων της χώρας προκειμένου να μπει τέλος στην ανεξέλεγκτη κυκλοφορία, κυρίως, αλλοδαπών βαρέων οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους. Αυτό αποκάλυψε ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, σε συνέντευξη που μας παραχώρησε. Επί τόπου η είσπραξη των διοικητικών προστίμων για τους παραβάτες. Το έργο θα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Αναφέρθηκε στην μετεγκατάσταση περίπου 350 εταιρειών logistics από τον Βοτανικό στον δήμο Φυλής γεγονός που θα τον μετατρέψει σε επιχειρηματικό πάρκο ενώ σχεδιάζεται και σύνδεση με την Αττική Οδό και το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο της μετεγκατάστασης των μεταφορικών εταιρειών στον δήμο Φυλής από τον Βοτανικό μετά την ανάθεση του σχετικού διαγωνισμού στη Μονάδα Ωρίμανσης Έργων του ΤΑΙΠΕΔ; Πόσο σημαντικό είναι αυτό το έργο και ποια τα οφέλη;
Η Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας ενέκρινε το σχέδιο της μετεγκατάστασης των περίπου 350 εταιρειών logistics επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα στη Φυλή, μετά την ανάθεση του σχετικού διαγωνισμού στη Μονάδα Ωρίμανσης Έργων του ΤΑΙΠΕΔ.
Το έργο αφορά στην ανάπτυξη, ουσιαστικά ενός επιχειρηματικού πάρκου στο οποίο θα συγκεντρωθούν αυτές οι επιχειρήσεις, αποφορτίζοντας σημαντικά και την περιοχή του Ελαιώνα, από την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων.
Επιπλέον σχεδιάζεται η κατασκευή κόμβου σύνδεσης με την Αττική Οδό και σύνδεσης του Υποδοχέα με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Το έργο έχει ευρύτερη διάσταση, καθώς θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στις εθνικές υποδομές της εφοδιαστικής αλυσίδας, γι΄ αυτό άλλωστε έχει χαρακτηριστεί και έργο στρατηγικής σημασίας από το Ταμείο, που έχει εξασφαλίσει και ένα ποσό ύψους 20.000.000 €. Αυτή την περίοδο αντιμετωπίζεται μια εκκρεμότητα σχετικά με το οικόπεδο που θα φιλοξενήσει τις εγκαταστάσεις, ώστε να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα για την υλοποίηση αυτού του σπουδαίου έργου, με στόχο να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός το επόμενο έτος.
Πότε αναμένεται να μεταστεγαστούν τα ΚΤΕΛ Λιοσίων και Κηφισού στον Ελαιώνα; Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου και τι θα σημάνει αυτό για το επιβατικό κοινό;
Το τοπίο που γνωρίζουμε σήμερα θα αλλάξει και θα αντικατασταθεί από έναν νέο υπερσύγχρονο σταθμό, ανάλογο των αναγκών της πρωτεύουσας. Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων θα συγκεντρώσει το σύνολο των υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών ΚΤΕΛ της χώρας, καθώς και των διεθνών γραμμών, ενώ η γειτνίαση με τον σταθμό του Μετρό, θα εξασφαλίσει καλύτερη πρόσβαση στους επιβάτες στο σύστημα αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Ένα σημαντικό στάδιο του έργου, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έχει διαβιβαστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Περιφέρειας Αττικής, ώστε να γίνει η διαβούλευση. Το πλάνο υπαγορεύει να δημοπρατηθεί η κατασκευή του νέου σταθμού το 2022 και από την έκδοση της οικοδομικής άδειας, υπολογίζεται πως απαιτούνται 16 μήνες για την κατασκευή του νέου σταθμού.
Όλες οι ενέργειες μέχρι σήμερα έχουν γίνει από τις Κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και η επιλογή της έδρας από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, καταδεικνύει και το προσωπικό του ενδιαφέρον για τη Δυτική Αττική. Είναι ένα έργο που θα αναβαθμίσει το τοπικό Αστικό Περιβάλλον και θα βελτιώσει επίσης τις συνθήκες εργασίας για τους επαγγελματίες.
Υπάρχουν καταγγελίες από την πλευρά των επαγγελματιών αυτοκινητιστών για ανεξέλεγκτη κυκλοφορία, κυρίως, αλλοδαπών βαρέων οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους, όπου σε πολλές περιπτώσεις παρατηρείται ακόμη και παραβατική συμπεριφορά η οποία παραμένει ατιμώρητη. Σκοπεύει το Υπουργείο να αντιμετωπίσει με κάποιο τρόπο το πρόβλημα;
Αναφέρεστε σε ένα ζήτημα που δεν είναι σημερινό και έχει σημαντικές επιπτώσεις όχι μόνο στον υγιή ανταγωνισμό, αλλά και στην οδική ασφάλεια, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που έχει διαπιστωθεί ότι πολλά βαρέα οχήματα που μπαίνουν στη χώρα μας είναι υπέρβαρα ή παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα.
«Τα σταθερά κλιμάκια θα ελέγχουν τη νόμιμη κυκλοφορία. Καθιερώνεται σύστημα road enforcement»
Για τον σκοπό αυτό σχεδιάζουμε να αντικαταστήσουμε τα μεικτά κλιμάκια με σταθερά, τα οποία θα διενεργούν ελέγχους στις πύλες εισόδου της χώρας στα χερσαία μας σύνορα. Τα σταθερά κλιμάκια θα είναι επιφορτισμένα με το καθήκον να ελέγχουν τη νόμιμη κυκλοφορία των αλλοδαπών, αλλά και των ελληνικών βαρέων οχημάτων κατά την είσοδό τους στη χώρα, καθώς και τη δυνατότητα είσπραξης, επί τόπου, των διοικητικών προστίμων.
Το έργο αυτό σχεδιάζεται να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο της αναβάθμισης των οδικών υποδομών για την εφοδιαστική αλυσίδα και θα περιλαμβάνει, εκτός από τη μεικτή σύνθεση των σταθερών κλιμακίων και τη δημιουργία σταθμών ελέγχου, προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η επιθεώρηση.
Με τη λειτουργία των σταθερών κλιμακίων επιδιώκεται ο έλεγχος των βαρέων οχημάτων που περνούν τα ελληνικά σύνορα, η διασφάλιση της δυνατότητας επιβολής και είσπραξης των προστίμων, που δεν είναι βέβαιο σήμερα ότι εισπράττονται από τους Δήμους. Ενισχύεται η οδική ασφάλεια και προστασία των υποδομών της χώρας και οι Αρχές θα έχουν μια σαφή εικόνα για το πλήθος αλλά και την ταυτότητα των βαρέων οχημάτων που μπαίνουν στη χώρα μας, καθώς θα λαμβάνονται δεδομένα και θα υπάρχει διασύνδεση των εμπλεκόμενων φορέων.
Πρόκειται ουσιαστικά, για ένα έργο που αφορά στην καθιέρωση ενός συστήματος ελέγχου στον δρόμο (road enforcement). Είναι μια κοινή προσπάθεια που καταβάλουμε μαζί με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, καθώς και την ΑΑΔΕ και έχουμε ανοιχτή συνεργασία με τους κκ. Βεσυρόπουλο, Γεωργιάδη και Παπαθανάση, καθώς και τον κ. Πιτσιλή.
Η ελληνική πολιτεία επιδότησε την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με σκοπό τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Τα σημεία φόρτισης, σε πανελλαδικό επίπεδο, πόσο έχουν αναπτυχθεί, καλύπτουν τις ανάγκες των χρηστών; Πότε θα είμαστε σε θέση να μιλάμε για ένα πλήρες δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων;
Η επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί μέρος μιας συνολικής πολιτικής της παρούσας κυβέρνησης να προωθήσει τις πράσινες μετακινήσεις και να περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τομέα των Μεταφορών.
Στην Ηλεκτροκίνηση εφαρμόζεται από το φθινόπωρο του 2020 ένα πρόγραμμα που έχει σημαντικά αποτελέσματα στην κατεύθυνση της ανανέωσης του γηρασμένου στόλου των οχημάτων, που διαθέτει η χώρα μας.
«Υπερτριπλάσιες οι ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2021. Θα αναπτυχθεί ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης όσο αυξάνεται η διείσδυση στην Ηλεκτροκίνηση
Το 2021 ταξινομήθηκαν 3.594 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα έναντι 1.083 αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2020. Ουσιαστικά, μέσα σε ένα έτος έγιναν υπετριπλάσιες ταξινομήσεις, στοιχείο που μαρτυρά ότι οι πολίτες ανταποκρίθηκαν στην κυβερνητική πρωτοβουλία.
Το Υπουργείο Μεταφορών έχει την ευθύνη για τα συνεργεία και τους τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, ενώ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί ένα επαρκές δίκτυο φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους. Σήμερα υπάρχουν περίπου 1.200 φορτιστές κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων και σε πολλά πρατήρια και όσο αυξάνεται η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης τόσο θα αναπτύσσεται και το δίκτυο.
Είναι μια διαδικασία που εξελίσσεται παράλληλα και μπορεί να επιταχυνθεί μέσα από το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες μπορούν να αξιοποιήσουν πόρους του Πράσινου Ταμείου και να εγκαταστήσουν φορτιστές στις περιοχές ευθύνης τους, επιταχύνοντας έτσι, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης τα επόμενα χρόνια.
Υδροπλάνα! Ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο project όπου θα αναπτυχθούν υποδομές υδατοδρομίων σε ολόκληρη τη χώρα, ακόμα και στις πλέον απομακρυσμένες περιοχές και νησιά της Ελλάδας. Πότε θα δούμε να πετάνε τα πρώτα υδροπλάνα;
Τα υδροπλάνα είναι ένα νέο μεταφορικό μέσο που ταιριάζει στη γεωγραφία της Ελλάδας και θα προσφέρει πολλά στον τουρισμό, την οικονομία, αλλά και στην εθνική συνοχή. Και αυτό γιατί η λειτουργία των υδατοδρομίων σε νησιωτικούς, παράκτιους ή και παραλίμνιους προορισμούς θα ενισχύσει την επικοινωνία ανάμεσα σε δυσπρόσιτα σημεία της Περιφέρειας και στη Μητρόπολη. Οι κάτοικοι αυτών των περιοχών θα αποκτήσουν μία ακόμη επιλογή για να ταξιδέψουν, αλλά και μια επιπλέον δυνατότητα να αντιμετωπίσουν έκτακτες ανάγκες, όπως η μεταφορά ασθενών ή ακόμη και αγαθών πρώτης ανάγκης, όπως τα φάρμακα.
Επιτρέψτε μου να θυμίσω ότι το 2014, ως Υφυπουργός Μεταφορών και τότε, είχαμε εγκρίνει τις αδειοδοτήσεις για τα υδατοδρόμια στην Κέρκυρα και στους Παξούς αλλά οι συγκεκριμένες άδειες παρέμεναν ανενεργές. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής, λοιπόν, που πριν από λίγες εβδομάδες, τέθηκαν σε ισχύ οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας στα δύο νησιά, που διαθέτουν πλέον την υποδομή να υποδεχτούν πτήσεις υδροπλάνων.
«Απλοποιήσαμε τις διαδικασίες χωρίς εκπτώσεις σε θέματα ασφάλειας»
Αυτό δεν συνέβη τυχαία. Με ειδική νομοθετική ρύθμιση το φθινόπωρο απλοποιήσαμε τη διαδικασία, χωρίς να γίνεται η παραμικρή έκπτωση στα θέματα ασφάλειας και πλέον υπάρχει δυνατότητα έκδοσης προσωρινής άδειας, που επιτρέπει στον υποψήφιο επενδυτή να προχωρά συμπληρώνοντας παράλληλα τους φακέλους.
Επιπλέον, με πρόσφατη απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος κ. Νίκου Ταγαρά, επιταχύνεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση των υδατοδρομίων, που αποτελεί ένα καθοριστικό στάδιο για την πρόοδο της υποψηφιότητας.
Θυμίζω ότι άδειες ίδρυσης έχουν χορηγηθεί επίσης στα υδατοδρόμια Βόλου και Ρεθύμνου, όπου εκκρεμεί η κατασκευή των εγκαταστάσεων, ενώ δρομολογείται και η συμμόρφωση της άδειας λειτουργίας του υδατοδρομίου στην Πάτρα.
Με αυτά τα δεδομένα και εφόσον το επιτρέψουν οι γενικότερες συνθήκες, αισιοδοξώ ότι στο τέλος του φετινού καλοκαιριού είναι πιθανό να γίνουν οι πρώτες πιλοτικές πτήσεις υδροπλάνων στη χώρα μας.